ቀዳማይ ክስተት
ብ399 ዓ.ም ዩትረጲየስ ብሃንደበት ካብ ሥልጣኑ ተባሪሩ ሕይወቱ ኣብ ኣፍ ደገ ሞት ክሳዕ ዝበጽሕ ኣብ ከቢድ ሽግር ወደቐ። ብምኽንያት እቲ ኣብ ናይ ሥልጣን ዘመኑ ዚሠርሖ ክፉእ ሥራሕ ብሓፈሻ እቶም ሕዝብን ናይ ውልቂ ጸላእቱን ኣብ ርእሲኡ ዘለዎም ስምዒት ስለ ዝፈልጥ መኸድን መጸግዕን ምስ ሰኣነ ሕይወቱ ንምድኃን ናብ ቤተ ክርስቲያን ሃዲሙ ኣተወ። ነቲ ቤተ ክርስቲያን ትህቦ ናይ ዑቕባ መሰል ባዕሉ ኣብ ቀረባ ጊዜ ብዘውጽኦ ኣዋጅ ንምስዓር ዝፈተነ ሰብ ከም ዝኾነ ሕዝቢ ስለ ዝፈልጥ ግና ንዕኡ ክድኅን ዝደልዮ ዋላ ሓደ ሰብ ኣይነበረን። እቲ ሕዝቢ ኣብ ልዕሊኡ ዚነበሮ ቁጥዓ ዓቢይ ነበረ። ቅዱስ ዮሐንስ አፈወርቅ ከምዚ ካብ ዝበለ ሃንደበታዊ ተርእዮ ዘሎ ትምህርቲ ንጥቕሚ ሕዝቢ ኽብል ካብ ምርኣይን ካብ ምሕባርን ድሕር ኣይበለን። በዚ ምኽንያት ብዛዕባ እቲ ካብ ሥልጣኑ ዚተባረረ ሚኒስተር ብዛዕባ ዩትሮጲየስን ብዛዕባ ከንቱነት ክብርን ሥልጣንን ናይዛ ዓለም ኣመልኪቱ ብዘደንቕ ኃይልን ብሩህ ብዝኾነ ኣገላልጻን ክልተ ኣደነቕቲ ስብከታት ሰበኸ። በዚ ድማ ነቲ ናይ ሕዝቢ ቁጥዓ ኣረጋጊኡ ነቲ ናብ ቤተ ክርስቲያን ዝኣተወ ሰብ ኣሕሊፈ ኣይህብን እየ ብምባል ካብ ሞት ከም ዝድኅን ገበሮ። እንተ ኾነ ግና ዩትሮጲየስ ድኅሪ ቁሩብ መዓልታት ብለይቲ ክሃድም እየ ኢሉ ካብ ቤተ ክርስቲያን ወጺኡ ስለ ዝተረኽበ ተታሒዙ ድኅሪ ቁሩብ ጊዜያት ተቐትለ።
ካልኣይ ክስተት
እዚ ካብ ንቡር ንላዕሊ ዝኾነ ናይ ቅዱስ ዮሐንስ አፈወርቅ ኣብ መከራ ንዝወደቑ ናይ ምልዓልን ናይ ሕያውነት ሥርሑን ኣብዞም ኵሎም ናይ ውረድ ደይብ ፍጻሜታት ዘርኣዮ ጽኑዕ መርገጽን ዘየወላውል ናይ መንፈስ ብርትዐን ነቲ ኣብቶም ሕዝቢ ዚነበሮ ክብርን ተሰማዕነትን ብዝበለጸ ከም ዘደልድሎ ብሩህ እዩ። ብድኅሪ ውድቀት ናይ ዩትረጲየስ ናይ ሮማ ምብራቓዊ ግዝኣት ብተግባር ዝመርሑ (ንግሥቲ ኣውዶክስያን ብመሪሕነታ ብኣኣ ዚተኣከቡን) ንቕንኣቶም ብዝበለጸ ዘጋደዶ ድማ እዚ ኸይኮነ ኣይተርፍን። ዩትሮጲየስ ካብ ናይ ሥልጣን ጥርዚ ብሓንቲ ጊዜ ናብ መዓሙቕ ብምውዳቑ ምኽንያት ኣብ ዝመሃሮ ትምህርቲ፡ ናይዚ ዓለም ሥልጣን ክብሪ ሃብቲ ከንቱ ከም ዝኾነ ኣትሪሩ ስለ ዝመሃረ፡ በቶም ነዚ ሕይወት እዚ ከም ቁም ነገር ጌሮም ዝሓዝዎ ገዛእትን ሃብታማትን ኣይተፈተወን። ብፍላይ ድማ ብምኽንያት እቲ ናይ ቤተ ክርስቲያን መሰል ንኸይድፈር ዘርኣዮ ፍጻሜታትን ብዝነበሮ ጽኑዕ መርገጽን ስግኣትን ጽልእን ሓደሮም። እዚኣቶም ድማ ቀንዲ ጸላእቱ እናኾኑ መጹ። ናብ ማኅበሮም ድማ ካብ ቤተ ክርስቲያን ኢና ዝብሉ ውሑዳት ጽምኢ ናይ ሥልጣን ዚነበሮምን መሲልካ ንበር በሃልትን ጳጳሳት ተሓወሱዎም።
ሓቀኛ ጓሶት ዘይኮኑ ካህናትውን ቅንኣት ከቃጽሎም ጀመረ። ኣብ ልዕሊ ቅዱስ ዮሐንስ አፈወርቅ ድማ ዚተፈላለዩ ሓሜታት ከውርዩን ከም ዝውረዩ ክገብሩን ጀመሩ። ካብቶም ዝምህሮም ትምህርቲ እናለቓቐሙ ንንግሥትን ንቤተ መንግሥትን ከም ዝጻረፍ እናምሰሉ ነገር ምምልላስ ጀመሩ። ናይዚ ናይ ነገር ምምልላስ ቀንዲ ተዋሳእቲ ዚነበሩ እቶም ብምግባር ዚተባለሸዉ ካህናትን ከምኡ ድማ ቅንኣት ከም ሓዊ ዘቃጸሎምን ቅዱስ ዮሐንስ አፈወርቅ ዝወድቀሉ ጉድጓድ ዝዅዕቱ ዝነበሩ ጳጳሳት ኢና በሃልትን እዮም። ንግሥቲ ኣውዶክስያውን ብንጉሥ ኣርቃድዮስን ብሕዝብን ብዘለዎ ተፈታውነት ብምቕናእን ከምኡውን ንሳ ባዕላ ፈትያ ብምርጫኣ ሕይወት ጌራ ኣብ ዝሓዘቶ ኣብ ልዕሊ ግፍዒ ዝነበሮ ዘየወላውል መርገጺኡ ሕጉስቲ ብዘይምዃና ቀንዲ ጸላኢቱ ኮይና ተላዕለት።
ንግሥቲ ኣውዶክስያ ንሓንቲ ካሊትሮጳ ዚተባህለት ሰብኣያ ዝሞታ መሬታ መንዚዓ ወሰድትላ። እታ ሰበይቲ ድማ ናብቲ ናይ ድኻታት ጠበቓ ዝኾነ ናብ ቅዱስ ዮሐንስ አፈወርቅ መጺኣ እቲ ዝበጽሓ ነገረቶ። ንሱ ድማ ነታ ንግሥቲ ናይታ መበለት መሬት ክትመልስ ከም ዝግብኣ ኣትሪሩ ኣተሓሳሰባ። ከምኡውን ኣብ ካልእ ጊዜ ናይ ካልእ መበለት መሬት ብምውሳዳ ሕጂውን ከምኡ ምስናይ ተግሣፁ ስለ ዘጠንቀቓ ኣብ መንጎ ክልቲኦም ሽግር እናተፈጠረ ከደ። ንሱ ናይ ድኻታት ጠበቓን ተሓላቕን ናይ ቀረባ ጸግዖምን መጋቢኦምን ነበረ....ይቕጽል
No comments:
Post a Comment